Sådan opretter du et segment i MailChimp

by | 12. May, 2019 | MailChimp | 1 comment

Opret et segment i mailchimpEr du så heldig, at have en email liste med mange abonnenter eller vil du bare gerne have et struktureret overblik over din email liste?

Så er segmentering en rigtig god ting, at beskæftige sig med. Med MailChimps segmentering kan du målrette dine emails, til bestemte segmenter på din email liste baseret på flere interesser.

Du har rigtig mange segmenterings muligheder i MailChimp – du kan se dem alle her.

I dette indlæg vil du lære, hvordan du opretter et simpelt segment, samt hvordan du sender emails ud til dette segment.

Hvorfor skal jeg bruge segmenter?

Segmenter er gode at bruge, hvis du skal målrette din email kampagne til en bestemt målgruppe.

Det kan også være rart, at have én liste, hvor du opdeler din liste i forskellige segmenter fremfor flere lister.

Eksempel
Lad os sige du har en webshop, hvor du sælger tøj.

Når en bruger gerne vil tilmelde sig til dit nyhedsbrev, så vil du godt vide om personen er en mand eller kvinde.

Det kan du fx. gøre her i MailChimp ved, at lave nogle såkaldte radio buttons i din tilmeldingsformular, hvor brugeren skal hakke af i enten “Mand” eller “Kvinde”.

Herefter kan du nu oprette segmenter og udsende målrettede email kampagner til det ønskede segment.

Hvordan opretter jeg et segment i MailChimp?

I dette eksempel viser jeg dig, hvordan du opretter et simpelt segment ud fra din liste.

  1. Det første du skal gøre er, at navigere til Audience (det der før hed Lists).
  2. Vælg din liste og klik på View contacts oppe i højre hjørne.
  3. Herefter klikker du på New segment.
  4. Nu skal vi til, at oprette dit første segment. I dette eksempel tager vi udgangspunkt i de abonnenter, der IKKE åbnede din seneste kampagne(r) indenfor tre måneds interval. Du vælger i den første dropdown Campaign Activity. Herefter vælger du i den anden dropdown did not open. I den sidste kan du selv bestemme, hvilket parameter du ønsker, men i dette tilfælde har jeg valgt All Campaigns within the last 3 months.
  5. Opret segment i MailChimp

  6. Herefter trykker du på knappen Preview segment.
  7. Hvis alt ser ud som det skal, så kan du gemme dit segment og navngive det, så det giver mening for dig.
  8. Til sidst kan du give dig selv et klap på skulderen, for du har lige oprettet dit første segment!

Sådan sender du et nyhedsbrev ud til dit segment

Efter du har oprettet dit første segment, er det utrolig nemt at udsende et nyhedsbrev til dette segment.

  1. Du opretter en kampagne, som du plejer. Hvis du ikke har prøvet, at oprette en kampagne før, så vil jeg anbefale dig, at læse dette indlæg, der guider dig til, hvordan du opretter en MailChimp kampagne.
  2. Herefter vælger du under To den liste, hvor du har lavet dit segment. I mit tilfælde hedder min liste “MailChimp Guide”.
  3. Dernæst skal du under Segment or Tag vælge dit segment. I mit tilfælde har jeg kaldt det “3 måneder – did not open”.
  4. Vælg et segment

  5. Herfra er der fri leg og når du er klar til, at sende ud til dit første segment, så sender du nyhedsbrevet afsted!.

Du skulle nu gerne være bedre klædt på til, at hoppe ud i den store segmenterings verden. Det kan være en god idé, at prøve sig frem med nogle forskellige segmenter, bare for at kende de forskellige segmenterings muligheder og hvad de gør.


1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...